KLM wil dat Noorderhaven uitspraken over de maatschappij rectificeert en zich
in de toekomst niet meer op dezelfde wijze uitlaat. Noorderhaven heeft in de
media gezegd dat KLM liegt, en dat is de maatschappij in het verkeerde
keelgat geschoten. "Met de beoogde rectificatie wil KLM de opgetreden
reputatieschade enigszins te herstellen”, aldus de dagvaarding. KLM zou
volgens Noorderhaven hebben gelogen over vertragingen van
luchtvaartmaatschappijen.

Compenseren bij vertraging
De gemoederen lopen dezer dagen hoog op tussen EU-claim en de
luchtvaartmaatschappijen. Het draait allemaal om een arrest van het Europese
Hof van 19 november 2009. Het Hof bepaalde dat de maatschappijen passagiers
moeten compenseren wanneer zij een vertraging van meer dan drie uur hebben.
Onder meer KLM betwist of die uitspraak op de maatschappijen van toepassing
is.

Minister Camiel Eurlings van Verkeer stuurde dinsdag een brief naar de Tweede
Kamer waarin hij schreef binnen vier weken meer duidelijkheid te verwachten
over het handhaven en de reikwijdte van het EU-arrest in Nederland. Zo is
het bijvoorbeeld de vraag of de uitspraak met terugwerkende kracht toegepast
kan worden. Dat zou luchtvaartmaatschappijen kapitalen kosten aan
vergoedingen. En dat komt volgens Eurlings uiteindelijk weer op het bordje
van de passagiers terecht.

Steeds nieuwe stukken
Eurlings verwees in zijn brief ook naar aanstaande jurisprudentie op dit
terrein. Volgens Noorderhaven van EU-claim kan dat nog wel even op zich
laten wachten. "De luchtvaartmaatschappijen doen er alles aan om een vonnis
te voorkomen door steeds nieuwe stukken in te dienen."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl